To be surfed, or not to be surfed..

Aan de hand van deze literaire parafrase heb ik ondernemers en bestuurders in ‘t Gooi en omstreken de afgelopen maanden een praktische vraag voorgelegd: Word je als onderneming, instelling of vereniging wel gevonden op internet? Dat leverde zinvolle gesprekken op over hoe hun website oogt, wat de tekst overbrengt als digitaal uithangbord en wat gedaan kan worden om er ook een marketing tool van te maken.

Impliciet stelt dit vervormde citaat uit Hamlet natuurlijk ook een filosofische vraag. Want als je niet gevonden wordt op internet, of mensen afstoot door je presentatie, dan besta je niet voor je beoogde publiek. Er staat dus wel degelijk: To be, or not to be.

Search Engine Optimization
SEO is het toverwoord als het om vindbaarheid gaat. Search Engine Optimization, ofwel, hoe zet je de zoekmachines van het web, zoals Google en Yahoo, optimaal aan het werk om surfers uit jouw doelgroep naar je site en producten te krijgen. Enter the Matrix, denk ik bij mezelf als ik me een beeld probeer te vormen van de cyberbots die alle websites afstruinen. Nog minutieuzer dan PRISM brengen ze al onze uitingen en informatie in kaart om ze binnen fracties van seconden aan de zoekende surfer ter beschikking te stellen. Door gebruik van de juiste sleutelwoorden in de tekst en in de sub tekst (tags) met nog een paar redactionele verbeteringen zal jouw website hoger scoren in de zoekresultaten en dus eerder en vaker opgemerkt worden.

Keywords
SEO is echter niet het wondermiddel dat alles oplost. Nu steeds meer websites dezelfde keywords en tags gebruiken, zullen zoekmachines op basis van andere indicatoren hun resultaten ordenen. Bovendien ben je er nog niet wanneer je website gevonden wordt. De surfer is na één oogopslag al weer vertrokken als de tekst die hij aantreft exact eender is als dat wat hij op vergelijkbare sites aantreft: heb ik al gezien, niet interessant, click, weg. De onvermijdelijkheid hiervan is te zien aan de volgende schrijfopdracht: maak een wervende tekst van 50 woorden over…. met daarin de volgende tien keywords…. Het maakt niet uit welk onderwerp en welke sleutelwoorden je invult, de variaties in de resulterende teksten kunnen niet groot zijn.

Read Experience Optimization
De leesbeleving van de zoekende klant blijkt minstens zo belangrijk te zijn als de vindbaarheid van je site. Een pakkende en stijlvolle tekst zal de snelle surfer aangrijpen, en hem kunnen verleiden om te blijven en de inhoud tot zich te nemen. Zo brengt een goed webtekstbureau naast SEO een dosis Shakespeare in de web-teksten aan, door standaardtaal te vermijden en gebruik te maken van verschillende stijlvormen, beeldende

Are you being surfed?
Are you being surfed?

vergelijkingen en pakkende metaforen. Wanneer de copywriter zeg maar REO teksten (Read Experience Optimization) voor zijn opdrachtgevers schrijft is hij niet aan het tekstverwerken, maar zit gepassioneerd te schrijven voor resultaat. Daar wordt een schrijver blij van, maar ook zijn opdrachtgever, én diens klanten. Zoals een hoofd communicatie recent reageerde: ‘Wat een leuk artikel zeg! Super! We gaan het op de website plaatsen. En ik denk ook in het e-news komende maand. Bedankt!’ Kijk, dan zijn we kunstzinnig en ondernemend bezig.

André Verkaik
Schrijver en redacteur,
www.areyoubeingsurfed.nl en www.datrodespul.nl
http://www.tgooiintobusiness.nu/columns/to-be-surfed-or-not-to-be-surfed-.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.